MODIFIKASI DAN PENGUJIAN KECEPATAN AUTOMATIC LANE BARRIER DI GERBANG TOL CIAWI, CIBUBUR, DAN BOGOR

RINALDI, RINALDI (2023) MODIFIKASI DAN PENGUJIAN KECEPATAN AUTOMATIC LANE BARRIER DI GERBANG TOL CIAWI, CIBUBUR, DAN BOGOR. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img] Text (COVER)
01 COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf

Download (408kB)
[img] Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (507kB)
[img] Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (983kB)
[img] Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (338kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (387kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (415kB)

Abstract

The rapid development of technology has now found many automatic lane barriers. Automatic lane barrier is a technology used to control vehicle traffic at toll gates. The existence of automatic lane barrier technology is enough to overcome queues of vehicles, especially at toll gates, but it does not rule out the possibility that queues often occur at toll gates with the existence of an automatic lane barrier type of 0.5 seconds, especially during rush hours. To anticipate queues at toll gates, further development is needed, namely increasing the opening and closing speed of automatic bars. In product design is very important in determining product design methods. The VDI 2221 method is a systematic design method that facilitates thinking in the product design process, especially in increasing the productivity of a designer so that he can find the best way to solve problems. With the above problems, the development process that will be carried out is to modify the previous tool by increasing the opening and closing speed of the automatic bar to 0.3 seconds. To ensure that the tool is in accordance with the specifications, the tool needs to be tested. Testing the speed of the automatic lane barrier is carried out by testing the system under different conditions. This test aims to ensure that the system can operate at a speed according to requirements and can cope with unexpected situations. The results of the modification and speed testing of the automatic lane barrier show that the system can operate with a speed of 0.3 seconds and can overcome unexpected situations. Thus, this system can help control vehicle traffic more effectively and improve security at toll booths. Keywords: Automatic Lane Barrier, VDI 2221, Testing, Effectiveness Perkembangan teknologi yang semakin pesat kini telah banyak ditemukan automatic lane barrier. Automatic lane barrier adalah teknologi yang digunakan untuk mengontrol lalu lintas kendaraan pada gerbang tol. Dengan adanya teknologi automatic lane barrier cukup untuk mengatasi antrian kendaraan khususnya digerbang tol, namun tidak menutup kemungkinan masih sering kali terjadi antrian di gerbang tol dengan adanya automatic lane barrier tipe 0,5 detik khususnya pada jam-jam sibuk. Untuk mengantisipasi terjadinya antrian di gerbang tol, perlu adanya pengembangan lebih lanjut yaitu meningkatkan kecepatan buka tutup pada palang otomatis. Dalam perancangan produk sangatlah penting dalam menentukan metode perancangan produk. Metode VDI 2221 merupakan metode perancangan sistematik yang memudahkan pemikiran dalam proses perancangan produk terutama dalam meningkatkan produktivitas seorang desainer agar dapat menemukan cara terbaik untuk memecahkan masalah. Dengan adanya permasalahan diatas, maka proses pengembangan yang akan dilakukan yaitu memodifikasi pada alat sebelumnya dengan cara meningkatkan kecepatan buka tutup pada palang otomatis menjadi 0,3 detik. Untuk meyakinkan bahwa alat tersebut sudah sesuai dengan spesifikasi maka alat perlu diuji. Pengujian kecepatan automatic lane barrier dilakukan dengan menguji sistem pada kondisi yang berbeda-beda. Pengujian ini bertujuan untuk memastikan bahwa sistem dapat beroperasi dengan kecepatan yang sesuai dengan kebutuhan dan dapat mengatasi situasi yang tidak terduga. Hasil dari modifikasi dan pengujian kecepatan automatic lane barrier menunjukkan bahwa sistem dapat beroperasi dengan kecepatan 0,3 detik dan dapat mengatasi situasi yang tidak terduga. Dengan demikian, sistem ini dapat membantu mengontrol lalu lintas kendaraan dengan lebih efektif dan meningkatkan keamanan di gerbang tol. Kata kunci: Automatic Lane Barrier, VDI 2221, Pengujian, Efektivitas

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FT/MSN. 23 134
Call Number: ST/13/23/074
NIM/NIDN Creators: 41321120017
Uncontrolled Keywords: Automatic Lane Barrier, VDI 2221, Pengujian, Efektivitas
Subjects: 600 Technology/Teknologi > 620 Engineering and Applied Operations/Ilmu Teknik dan operasi Terapan
600 Technology/Teknologi > 620 Engineering and Applied Operations/Ilmu Teknik dan operasi Terapan > 620.1-620.9 Standard Subdivisions of Engineering and Applied Operations/Subdivisi Standar Dari Ilmu Teknik dan operasi Terapan
600 Technology/Teknologi > 620 Engineering and Applied Operations/Ilmu Teknik dan operasi Terapan > 621 Applied Physics/Fisika terapan > 621.8 Machine Engineering, Machinery/Teknik Mesin
Divisions: Fakultas Teknik > Teknik Mesin
Depositing User: ADELINA HASNA SETIAWATI
Date Deposited: 19 Oct 2023 07:29
Last Modified: 19 Oct 2023 07:29
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/81817

Actions (login required)

View Item View Item