SUTEJO, PROBO (2019) APLIKASI PEMBELAJARAN TAHSIN PADA PTTA NURUL IMAN JAKARTA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (JURNAL MAHASISWA)
Aplikasi Pembelajaran Tahsin (Studi Kasus PTTA Nurim).pdf Restricted to Registered users only Download (579kB) |
Abstract
Indonesia holds the title as the country with the largest Muslim population in the world, with this predicate but its condition is apprehensive, especially in terms of the ability to read the Koran. Of the approximately 225 million Muslims, 65% of them belong to the Qur'anic illiteracy category. The lack of utilization of smartphones is one of the problems that hamper the learning process so that a learning media is needed that can be used to see the development of participants in the learning process that has taken place. Users of this application are teachers and participants registered at PTTA Nurul Iman Mosque. This application is made to facilitate the instructors in seeing the ability of participants who have been taught every material where each material given will be valued by the instructors and decided to move to the next material or not because of the large number of participants makes it easy for teachers to know each the last material taught to participants about the knowledge that has been given. The functionality of this application is that there is a learning history that has been given by the teacher with advanced grades and status or not the material that will be given an example of the material being taught is now a letter, the teacher will assess and determine which participants will continue or not to the next material . The results of this study are that this application can help the teacher when the participants come in the next meeting the teacher can find out what material has been taught before with what value and what subsequent status. Key words: Android, Tahsin, PTTA Nurul Iman Mosque. Indonesia memegang predikat sebagai negara dengan penduduk muslim terbesar di dunia, dengan predikat tersebut namun kondisinya memprihatinkan, terutama dalam hal kemampuan membaca Alquran. Dari sekitar 225 juta umat Muslim, sebanyak 65 % di antaranya termasuk kategori buta huruf Alquran. Kurangnya pemanfaatan smartphone menjadi salah satu permasalahan yang menghambat proses pembelajaran sehingga dibutuhkan sebuah media pembelajaran yang dapat digunakan untuk melihat perkembangan peserta dalam proses pembelajaran yang telah berlangsung, Pengguna dari aplikasi ini adalah para pengajar dan peserta yang terdaftar di PTTA Masjid Nurul Iman. Aplikasi ini dibuat untuk memudahkan para pengajar dalam melihat kemampuan peserta yang sudah di ajarkan setiap materinya dimana setiap materi yang di berikan akan di nilai oleh para pengajar dan di putuskan akan pindah ke materi selanjutnya atau tidak di karenakan banyak nya jumlah peserta memudahkan para pengajar mengetahui setiap materi terakhir yang di ajarkan kepada peserta mengenai ilmu yang sudah diberikan. Adapun fungsionalitas dari aplikasi ini adalah adanya riwayat pembelajaran yang sudah di berikan pengajar dengan nilai dan status lanjut atau tidak nya materi yang akan di berikan contoh materi yang di ajarkan sekarang adalah makhorijul huruf, pengajar akan menilai dan menentukan peserta akan lanjut atau tidak ke materi selanjutnya. Adapun hasil penelitian ini adalah aplikasi ini bisa membantu pengajar ketika peserta datang di pertemuan selanjutnya pengajar bisa mengetahui materi apa yang sudah di ajarkan sebelumnya dengan nilai berapa dan status selanjutnya apa. Kata kunci: Android, Tahsin, PTTA Masjid Nurul Iman
Actions (login required)
View Item |