PENERAPAN PENDUKUNG KEPUTUSAN STRATEGI PEMASARAN DENGAN METODE ANALITYCAL HIERARCHY PROCESS (AHP) DAN TECHNIQUE FOR ORDER OF PREFENCE BY SIMILARITY TO IDEAL SOLUTION (TOPSIS) DI KEDAI KOPI CANALEAF

YASIN, RAHMAT (2023) PENERAPAN PENDUKUNG KEPUTUSAN STRATEGI PEMASARAN DENGAN METODE ANALITYCAL HIERARCHY PROCESS (AHP) DAN TECHNIQUE FOR ORDER OF PREFENCE BY SIMILARITY TO IDEAL SOLUTION (TOPSIS) DI KEDAI KOPI CANALEAF. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img] Text (COVER)
01 Cover.pdf

Download (421kB)
[img] Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf

Download (33kB)
[img] Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (214kB)
[img] Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (309kB)
[img] Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (52kB)
[img] Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (588kB)
[img] Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (31kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (130kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

Decision making is a vital activity in business, decision making intends to determine the best alternative from a number of alternatives, then a decision making must start from determining who will make the decision, assessment criteria, goals to be achieved. Canaleaf coffee shop is a coffee shop located in West Jakarta City, Jl. Raya Kebayoran lama, Sukabumi utara, Canaleaf coffee shop sells various types of drinks from coffee to non-coffee, and there are several food menus. At Canalef coffee shop there has been a decline in sales due to many competitors that have sprung up and in determining marketing strategies that are less effective. The purpose of this research is to implement a decision-making system in determining marketing strategies with an MCDM approach using the AHP method to determine the weight of the most contributing criteria and sub criteria and TOPSIS to prioritize marketing strategies to be implemented at Canaleaf coffee shop. This study uses 5 criteria and 14 sub criteria and for determining marketing strategies this study uses a marketing strategy mix approach (4P). From the results of data processing using AHP sub criteria for effective new product and service development processes (SK 5.1) with a global weight of 0.166. and the results of data processing with TOPSIS, namely. The first rank with the highest preference value is the Distribution strategy with a preference value of 0.720. Keywords: MCDM, AHP, TOPSIS, Marketing Strategy, Mix Strategy (4P) Pengambilan keputusan merupakan aktivitas yang vital dalam bisnis, Pengambilan keputusan bermaksud untuk menentukan alternatif terbaik dari sejumlah alternatif, kemudian suatu pembuatan keputusan harus dimulai dari dengan penentuan siapa saja yang akan melakukan menentukan keputusan, kriteria penilaian, tujuan yang ingin dicapai. Kedai kopi Canaleaf merupakan kedai kopi yang terletak di Kota Jakarta Barat, Jl. Raya Kebayoran lama, Sukabumi utara, Kedai kopi Canaleaf menjual beragam jenis minuman dari Kopi hingga non kopi, dan ada beberapa menu makanan. Pada kedai kopi Canalef terjadi penurunan penjualan karena banyak komoetitor yang bermunculan dan dalam penentuan strategi pemasaran yang kurang efektif. Tujuan penelitian ini adalah menerapkan sistem pengambilan keputusan dalam menentukan strategi pemasaran dengan pendekatan MCDM menggunakan metode AHP untuk menetukan bobot kriteria dan sub kriteria yang paling berkontribusi dan TOPSIS untuk membentuk prioritas strategi pemasaran yang akan diterapkan di Kedai kopi Canaleaf. Penelitian ini menggunakan 5 kriteria dan 14 sub kriteria dan untuk penentuan strategi pemasaran penelitian ini menggunakan pendekatan strategi pemasaran bauran (4P). Dari hasil pengolahan data menggunakan AHP sub kriteria proses pengembangan produk dan layanan baru yang efektif (SK 5.1) dengan bobot global 0,166.dan hasil pengolahan data dengan TOPSIS yaitu . Peringkat pertama dengan nilai preferensi paling tinggi yaitu strategi Distribution nilai preferensi 0,720. Kata Kunci : MCDM, AHP, TOPSIS, Strategi Pemasaran, Strategi Bauran (4P)

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FT/IND. 23 098
NIM/NIDN Creators: 41619010022
Uncontrolled Keywords: MCDM, AHP, TOPSIS, Strategi Pemasaran, Strategi Bauran (4P)
Subjects: 600 Technology/Teknologi > 620 Engineering and Applied Operations/Ilmu Teknik dan operasi Terapan > 628 Sanitary Engineering and Environmental Protection Engineering/Rekayasa Sanitasi dan Teknik Perlindungan Lingkungan, Teknik Lingkungan > 628.5 Pollution Control and Industrial Sanitation Engineering/Pengawasan Polusi dan Teknik Sanitasi Industri
700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 750 Painting and Paintings/Seni Lukis dan Lukisan > 758 Other Subjects/Subjel Lainnya > 758.6 Industrial and Technical Subjects/Subjek Industri dan Teknik
Divisions: Fakultas Teknik > Teknik Industri
Depositing User: CALVIN PRASETYO
Date Deposited: 27 Sep 2023 07:04
Last Modified: 27 Sep 2023 07:04
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/81540

Actions (login required)

View Item View Item