ANALISIS KINERJA FUEL CELL DENGAN MENGGUNAKAN METODE PEMBEBANAN DINAMIS

SIAHAAN, STEVEN YUDA (2023) ANALISIS KINERJA FUEL CELL DENGAN MENGGUNAKAN METODE PEMBEBANAN DINAMIS. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (COVER)
01 Cover.pdf

Download (422kB) | Preview
[img]
Preview
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf

Download (79kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (136kB)
[img] Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (544kB)
[img] Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (304kB)
[img] Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (221kB)
[img] Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (76kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (155kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (266kB)

Abstract

Energy plays a very important role for the survival of human life. Almost all sectors in this life require energy to meet human needs such as the industrial sector, offices and the household sector which require energy to operate. The energy used mostly comes from fossil energy sources whose availability cannot be renewed and produces dirty emissions that can interfere with the continuity of the ecosystem. For this reason, environmentally friendly energy sources are needed. One of the environmentally friendly energy sources is fuel cell. Fuel cell technology is a technology in the form of an electrochemical conversion device that can generate electricity from the reaction between hydrogen and oxygen. In making a fuel cell system, a modeling is needed so that the system can work well according to the required specifications. However, the complexity of the reactions and energy interactions between components and the high cost of experimental research encourage the development of simulation models. One method to model the fuel cell system is by modeling the mathematical equations of the fuel cell equation with the help of MATLAB application. The fuel cell system is designed based on the fuel cell electrochemical equation and designed into a simulink block. Then a performance comparison is made between the simulation results and the Horizon model. In this study, mathematical modeling analysis was carried out by comparing the PEMFC Horizon-3000W parameters by adjusting the current load demand to supply the fuel cell mathematical model. The simulation results show that the PEM fuel cell performance produces an optimal fuel cell output voltage of 49.28V at 74A and the maximum power that can be achieved at 3647 watts, while the optimal voltage value on the Horizon model is 37V at 70A current with 3024W power. Keywords: fuel cell, PEMFC Open Cathode Voltage, MATLAB Energi memegang peranan yang sangat penting bagi kelangsungan kehidupan manusia. Hampir semua sektor dalam kehidupan ini membutuhkan energi untuk mencukupi kebutuhan manusia seperti pada sektor industri, perkantoran dan sektor rumah tangga yang membutuhkan energi untuk beroperasi. Energi yang digunakan sebagian besar berasal dari sumber energi fosil yang ketersediaannya tidak dapat diperbaharui dan menghasilkan emisi kotor yang dapat mengganggu kelangsungan ekosistem. Untuk itu diperlukan sumber energi yang ramah lingkungan. Salah satu sumber energi ramah lingkungan adalah fuel cell. Teknologi fuel cell merupakan sebuah teknologi berupa alat konversi elektrokimia yang dapat menghasilkan listrik dari hasil reaksi antara hidrogen dan oksigen. Dalam membuat sistem fuel cell dibutuhkan suatu pemodelan agar sistem tersebut dapat bekerja dengan baik sesuai dengan spesifikasi yang dibutuhkan. Tetapi tingkat kerumitan reaksi dan interaksi energi antara komponen serta tingginya biaya penelitian eksperimen mendorong untuk pengembangan model simulasi. Salah satu metode untuk memodelkan sistem fuel cell adalah dengan memodelkan persamaan matematis dari persamaan fuel cell dengan bantuan aplikasi MATLAB. Sistem fuel cell dirancang berdasarkan persamaan elektrokimia fuel cell dan dirancang kedalam blok simulink. Kemudian dilakukan perbandingan kinerja antara hasil simulasi dan model Horizon. Pada penelitian ini, dilakukan analisis pemodelan matematis dengan membandingkan parameter PEMFC Horizon-3000W dengan mengatur permintaan beban arus untuk mensuplai model matematis fuel cell. Hasil simulasi menunjukkan bahwa kinerja PEM fuel cell menghasilkan tegangan output optimal fuel cell sebesar 49.28V pada 74A dan maksimal daya yang bisa dicapai pada 3647 watt, sedangkan nilai tegangan optimal pada model Horizon sebesar 37V pada arus 70A dengan daya 3024W. Kata kunci: fuel cell, PEMFC Open Cathode Voltage, MATLAB

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FT/ELK. 23 095
NIM/NIDN Creators: 41421120066
Uncontrolled Keywords: fuel cell, PEMFC Open Cathode Voltage, MATLAB
Subjects: 100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi > 154 Subconscious and Altered States and Process/Psikologi Bawah Sadar > 154.6 Sleep Phenomena/Fenomena Tidur > 154.63 Dreams/Mimpi > 154.634 Analysis/Analisis
600 Technology/Teknologi > 620 Engineering and Applied Operations/Ilmu Teknik dan operasi Terapan > 621 Applied Physics/Fisika terapan > 621.3 Electrical Engineering, Lighting, Superconductivity, Magnetic Engineering, Applied Optics, Paraphotic Technology, Electronics Communications Engineering, Computers/Teknik Elektro, Pencahayaan, Superkonduktivitas, Teknik Magnetik, Optik Terapan, Tekn
Divisions: Fakultas Teknik > Teknik Elektro
Depositing User: CALVIN PRASETYO
Date Deposited: 09 Sep 2023 06:47
Last Modified: 09 Sep 2023 06:47
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/80610

Actions (login required)

View Item View Item