RANDUM, ARYADHUNA (2023) ANALISIS SENTIMEN MASYARAKAT TERHADAP TOPIK KENAIKAN BBM DI TAHUN 2022 PADA TWITTER MENGGUNAKAN ALGORITMA NAIVA BAYES. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (503kB) |
|
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf Download (36kB) |
|
Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (91kB) |
|
Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (177kB) |
|
Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (223kB) |
|
Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (454kB) |
|
Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (32kB) |
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (133kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
Sentiment analysis is a way to get sentiment information contained in an opinion sentence on an issue, whether it tends to have a positive or negative opinion. This study aims to classify text data obtained from a social media application, namely Twitter, whether the tweets are more negative or positive. Based on the dataset used, it is Twitter data with the topic of increasing fuel prices in 2022. The tweet data is then separated into training data and testing data. This study uses the Naïve Bayes Classifier algorithm and Operator Performance to calculate the Accuracy, Precision, and Eecall levels. This research produced research results in the form of negative sentiment tweets of 2496 data and positive tweets of 101 data. The Accuracy level obtained is 95.38%, the Precision level is 96.15% and the Recall is 99.16%. Keywords: Sentiment Analysis, Twitter, Naïve Bayes, Performance. Analisis sentimen merupakan sebuah cara untuk mendapatkan informasi sentimen yang terkandung dalam suatu kalimat opini terhadap sebuah masalah, apakah cenderung beropini positif atau negatif. Penelitian ini bertujuan untuk mengklasifikasi data teks yang didapatkan dari suatu aplikasi sosial media yaitu Twitter apakah tweets tersebut lebih besar sentiment negatif atau positif. Berdasarkan Dataset yang dipakai berupa Data Twitter bertopik Kenaikan BBM di tahun 2022. Data tweet kemudian dipisahkan menjadi Data Training dan Data Testing. Penelitian ini menggunakan algoritma Naïve Bayes Classifier, dan Operator Performance untuk menghitung tingkat Accuracy, Precision, dan Recall. Penelitian ini menghasilkan hasil penelitian berupa tweets sentimen negatif sebanyak 2496 data dan tweets positif sebanyak 101 data. Tingkat Accuracy yang didapat 95.38%, tingkat Precision sebesar 96.15% dan Recall sebesar 99.16%. Kata Kunci: Analisis Sentimen, Twitter, Naïve Bayes, Performance
Actions (login required)
View Item |