ACTION FIGURE PANGLIMA BURUNG DAYAK

GANDA, YORGI (2021) ACTION FIGURE PANGLIMA BURUNG DAYAK. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (360kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (80kB)
[img] Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (409kB)
[img] Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (312kB)
[img] Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (664kB)
[img] Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (BAB VI)
07 BAB 6.pdf
Restricted to Registered users only

Download (65kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (65kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (384kB)

Abstract

Action figures are one of the media used to represent famous figures from legends, comics, movies, games or history. The author is interested in interpreting or representing one of the famous legendary figures in Indonesia that many people still don't know about, Lifting the legendary story of the Panglima Burung Dayak Tribe with the aim of creating new characters derived from legend stories and the cultural structures contained to be applied to action figures by introducing one of Indonesian traditional culture. There are problems faced, namely how to design characters and apply them into action figures by formulating originality, sorting out and minimizing the shortcomings that exist in similar works through a cultural approach method by identifying data and literature analyzed from all related design aspects, so that this action figure of the Dayak bird commander becomes a medium to introduce local character figures based on the legend of Kalimantan, precisely the Dayak tribe to the Indonesian people, especially for domestic action figure collectors, as well as foster a sense of love for domestic products. It is necessary to look for more in-depth data on the size and level of comfort when in use and as well as aspects of the shape contained in the Panglima Burung action figure as an indicator to adjust to market appetite enthusiasts. Keywords: Action Figure, Legend, Dayak Action figure merupakan salah satu media yang digunakan untuk merepresentasikan tokoh terkenal yang berasal dari cerita Legenda, komik, film, permainan atau sejarah. Penulis tertarik untuk menafsirkan atau merepresentasikan salah satu tokoh legenda terkenal di Indonesia yang masih banyak orang belum mengetahuinya, Mengangkat cerita legenda Panglima Burung Suku Dayak dengan tujuan menciptakan karakter baru yang berasal dari cerita legenda dan struktur budaya yang terkandung untuk di aplikasikan pada action figure dengan memperkenalkan salah satu budaya tradisional indonesia. Terdapat permasalahan yang di hadapi, yaitu dengan bagaimana mendesain karakter dan mengaplikasikannya ke dalam action figure dengan melakukan perumusan orisinalitas memilah dan meminimalisir kekurangan yang ada pada hasil karya sejenis melalui metode pendekatan budaya dengan mengidentifikasi data dan literatur yang di analisis dari seluruh aspek perancangan yang berhubungan, sehingga action figure panglima burung dayak ini menjadi sebagai media untuk mengenalkan sosok karakter lokal berdasarkan cerita legenda kalimantan tepatnya suku dayak kepada masyarakat indonesia yang khususnya bagi para kolektor action figure dalam negeri, Serta menumbuhkan rasa cinta terhadap produk dalam negeri. Perlu dilakukan mencari data yang lebih mendalam terhadap ukuran dan tingkat kenyamanan saat di gunakan dan serta aspek bentuk yang terkandung pada action figure panglima burung sebagai indikator untuk menyesuaikan terhadap peminat selera pasar. Kata Kunci : Action Figure, Legenda, Dayak

Item Type: Thesis (S1)
NIM/NIDN Creators: 41916120058
Uncontrolled Keywords: Action Figure, Legenda, Dayak
Subjects: 600 Technology/Teknologi > 680 Manufacture For Specific Uses/Industri Pembuatan produk untuk penggunaan tertentu
700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 700. Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 704 Special Topics in Fine and Decorative Arts/Topik Khusus tentang Karya Seni > 704.9 Iconography, Icon, Image/Ikonografi, Ikon, Gambar > 704.94 Specific Subjects/Subjek Tertentu tentang Ikonografi, Gambar > 704.942 Human Figures/Gambar Tokoh Manusia
700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 770 Photography and Photographs/Seni Fotografi dan Foto > 779 Photographs/Hasil-hasil Fotografi > 779.2 Photographs with Human Figures/Foto dengan Bentuk Dasar Figur Manusia
Divisions: Fakultas Desain dan Seni Kreatif > Desain Produk
Depositing User: ADELINA HASNA SETIAWATI
Date Deposited: 21 Jun 2023 09:05
Last Modified: 21 Jun 2023 09:05
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/78384

Actions (login required)

View Item View Item