PAMUNGKAS, WAHYU (2023) PENGARUH PEMBELAJARAN DARING DENGAN MOTIVASI BERPRETASI MAHASISWA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (355kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf Download (118kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (187kB) |
||
Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (371kB) |
||
Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (264kB) |
||
Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (234kB) |
||
Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (116kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (267kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (301kB) |
Abstract
During the COVID-19 pandemic, educational institutions provide online education, but there are positive or negative impacts in online learning. The results of the FGD of 6 students showed that there were students who felt it was both effective and ineffective during online learning, the purpose of this study was to see the effect of online learning applications on student achievement motivation, McClelland and Atkinson (in Djiwandono 2006) argue that The most important motivation for educational psychology is achievement motivation, where a person tends to strive to achieve success or choose an activity that is oriented towards the goal of success or failure. Online learning Munir (2009) revealed that online learning can help encourage better understanding and learning. The system provides learning tools that allow students to learn anytime and anywhere without being limited by distance, space, or time. This study uses a quantitative approach, namely causal with the regression method. The sampling technique used was random sampling. The sample used in this study amounted to 235 respondents. The results of the study, based on the analysis, were found to be 0.000 <0.05, which means that there was an effect of using online learning applications on students' achievement motivation Keywords: online learning application, achievement motivation, students Selama pandemi covid-19, lembaga pendidikan menyelenggarakan pendidikan secara daring, namun terdapat dampak positif atau negatif dalam pembelajaran daring. Hasil FGD terhadap 6 mahasiswa didapatkan bahwa terdapat mahasiswa yang merasa efeketif dan juga tidak efektif selama pembelajaran daring, tujuan dari penelitian ini adalah untuk melihat pengaruh aplikasi belajar daring terhadap motivasi berprestasi mahasiswa, motivasi berprestasi adalah McClelland dan Atkinson (dalam Djiwandono 2006), berpendapat bahwa motivasi yang paling penting untuk psikologi pendidikan adalah motivasi berprestasi, dimana seseorang cenderung berjuang untuk mencapai sukses atau memilih suatu kegiatan yang berorientasi untuk tujuan sukses atau gagal. Pembelajaran daring Munir (2009) mengungkapkan Pembelajaran daring dapat membantu mendorong pemahaman dan pembelajaran yang lebih baik. Sistem menyediakan perangkat pembelajaran yang memungkinkan peserta didik belajar kapan saja dan di mana saja tanpa dibatasi oleh jarak, ruang, atau waktu. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif, yaitu kausal dengan metode regresi. Teknik pengumpulan sampling menggunakan snowball. Sample yang digunakan dalam penelitian ini berjumlah 235 responden. Adapun hasil penelitian yaitu berdasarkan analisis didapati 0,000 < 0,05 yaitu tidak terdapat pengaruh efektifitas pembelajaran daring terhadap motivasi berprestasi mahasiswa Kata Kunci : pembelajaran daring, motivasi berprestasi, mahasiswa
Actions (login required)
View Item |