PENGARUH PORTING SALURAN INTAKE DAN EXHAUST TERHADAP KINERJA KAWASAKI NINJA 2 TAK 150 CC

PRASTYO, HENDRO (2022) PENGARUH PORTING SALURAN INTAKE DAN EXHAUST TERHADAP KINERJA KAWASAKI NINJA 2 TAK 150 CC. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf

Download (175kB) | Preview
[img]
Preview
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf

Download (25kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (36kB)
[img] Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (352kB)
[img] Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (514kB)
[img] Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (197kB)
[img] Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (19kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (100kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (730kB)

Abstract

In the automotive field, especially in motor racing championship events, it is increasing, so to participate in motor racing competitions, changes are needed to the engine because by using standard engines the manufacturer will not get optimal results, basically factory standard machines have standard speed and are less optimal for motor racing competitions so they need to be modified ported to the exhaust and intake with dimensions ported 70% of the piston diameter for exhaust while Area Auxiliary hole inlet port On High Piston 65% from bottom to top. The purpose of this study was to determine the effect of intake and exhaust channel porting on the performance of the kawasaki ninja 2 stroke 150 cc and how the results of the change in parts were. The research method used is an experimental method, which was carried out on a kawasaki ninja 2 stroke 150 cc motorcycle, namely reshaping the intake hole and exhaust cylinder block from the intake port 44 mm to 42.5 mm from the lip of the upper cylinder block and the exhaust from a width of 36 mm to 41.3 mm, an exhaust height of 35 mm to 29.5 mm from the upper lip of the block cylinder, to find out the horse power and torque data produced using the dynojet test equipment. The results of the standard block cylinder data after porting changes in the intake and exhaust holes, it can be seen that the results of the standard block get data of 23.49 horse power at RPM 6915 to 27.92 horse power at RPM 8,584 and torque results on the standard cylinder block get data of 19.31 at RPM 6723 to 21.85 at RPM 8018. Based on the results of the study, it can be concluded that changes in porting in the intake and exhaust lines get horse power and torque to be further increased so that it can affect engine performance. In porting changes in the intake and exhaust lines, you will get good results if you go through calculations that suit the work needs of the engine Keywords: Increased Torque and Power, Cylinder Block, Porting, Dynotest Dalam bidang otomotif terutama pada event kejuaraan balap motor semakin meningkat, sehingga untuk mengikuti kompetisi balap motor diperlukan perubahan pada mesin karena dengan menggunakan mesin standar pabrikan tidak akan mendapatkan hasil yang optimal pada dasarnya mesin standar pabrik mempunyai kecepatan standar dan kurang maksimal untuk kompetisi balap motor sehingga perlu dimodifikasi porting terhadap exhaust dan intake dengan dimensi porting 70% dari diameter piston untuk exhaust sedangkan Luas Area Lubang bantu inlet port Pada Piston Tinggi 65% dari bawah ke atas. Tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui pengaruh porting saluran intake dan exhaust terhadap kinerja kawasaki ninja 2 tak 150 cc dan bagaimana hasil pada perubahan bagian tersebut. Metode penelitian yang digunakan adalah metode eksperimen, yang dilakukan pada sepeda motor kawasaki ninja 2 tak 150 cc, yaitu membentuk kembali lubang intake dan exhaust silinder blok dari intake port 44 mm menjadi 42.5 mm dari bibir blok silinder atas dan exhaust dari lebar 36 mm menjadi 41.3 mm, tinggi exhaust 35 mm menjadi 29.5 mm dari bibir atas silinder blok, untuk mengetahui data horse power dan torsi yang dihasilkan menggunakan alat uji dynojet. Hasil data silinder blok standar setelah dilakukan perubahan porting pada lubang intake dan exhaust, dapat diketahui hasil dari blok standar mendapatkan data 23.49 horse power pada RPM 6915 menjadi 27.92 horse power di RPM 8.584 dan hasil torsi pada blok silinder standar mendapatkan data 19.31 pada RPM 6723 menjadi 21.85 pada RPM 8018. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan perubahan porting pada jalur intake dan exhaust mendapatkan horse power dan torsi menjadi lebih meningkat sehingga dapat mempengaruhi performa mesin. Dalam perubahan porting pada bagian jalur intake dan exhaust akan mendapatkan hasil yang bagus jika melalui perhitungan yang sesuai kebutuhan kerja mesin. Kata Kunci: Meningkat Torsi dan Daya, Silinder Blok, porting, Dynotest

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FT/MSN. 22 150
Call Number: ST/13/23/012
NIM/NIDN Creators: 41317120050
Uncontrolled Keywords: Meningkat Torsi dan Daya, Silinder Blok, porting, Dynotest
Subjects: 600 Technology/Teknologi > 620 Engineering and Applied Operations/Ilmu Teknik dan operasi Terapan
600 Technology/Teknologi > 620 Engineering and Applied Operations/Ilmu Teknik dan operasi Terapan > 621 Applied Physics/Fisika terapan
600 Technology/Teknologi > 620 Engineering and Applied Operations/Ilmu Teknik dan operasi Terapan > 621 Applied Physics/Fisika terapan > 621.8 Machine Engineering, Machinery/Teknik Mesin
600 Technology/Teknologi > 620 Engineering and Applied Operations/Ilmu Teknik dan operasi Terapan > 629 Other Branches of Engineering/Cabang Teknik Lainnya > 629.2 Motor Land Vehicles and Cycles Engineering/Teknik Kendaraan Bermotor dan Teknik Sepeda
Divisions: Fakultas Teknik > Teknik Mesin
Depositing User: ADELINA HASNA SETIAWATI
Date Deposited: 29 Mar 2023 07:29
Last Modified: 29 Mar 2023 07:29
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/75673

Actions (login required)

View Item View Item