WIDIANSYAH, LIDIA (2021) PENGEMBANGAN SISTEM INFORMASI PROSES SELEKSI UKM PADA SUDIN PPKUKM KOTA ADMINISTRASI JAKARTA BARAT. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (1MB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (377kB) |
||
Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (563kB) |
||
Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (522kB) |
||
Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
||
Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (372kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (345kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (744kB) |
Abstract
The West Jakarta Provincial Government has formed the PPKUKM Sub-Department to carry out its obligations in order to recruit SMEs around, especially the West Jakarta administrative area, to become assisted SMEs that can compete with UKM players in other regions. The sub-department will provide training and assistance to SMEs to be more productive and effective in running their businesses. Each UKM player who will be guided by the sub-department will be selected periodically and according to their respective fields. SME entrepreneurs are required to attend training scheduled by the Sub-dept. And undergo mentoring, which is of course carried out by expert assistants. And ofcourse all training and mentoring activities must be properly monitored. Therefore, a web-based digitization process for registration and monitoring of SMEs in the City of West Jakarta Administration is needed to help develop these SMEs. Based on the results of application trials and questionnaires filled out by users in the related service clan, it is proven that the application can help the sub-district monitor the selection process for UKM, the application can also provide informative reports regarding the provision of capital to SMEs, besides that the application can also help sudin in making schedules training that will be attended by SMEs to improve competence. This is evidenced by the number of respondents who answered agree and strongly agree reaching 86%. Keywords: SMEs, small and medium enterprises, industrial service tribe, development, west jakarta administrative city area Pemprov DKI Jakarta Barat membentuk Sudin PPKUKM untuk melaksanakan kewajibannya agar dapat merekrut UKM sekitar khususnya wilayah administrasi Jakarta Barat menjadi UKM binaan yang dapat bersaing dengan pelaku UKM di wilayah lainnya. Sudin akan memberikan pelatihan dan pendampingan kepada pelaku UKM agar lebih produktif dan efektif dalam menjalankan usaha mereka. Setiap Pelaku UKM yang akan menjadi binaan dari Sudin akan diseleksi secara berkala dan sesuai dengan bidangnya masing masing. Pelaku usaha UKM diwajibkan mengikuti pelatihan yang diagendakan oleh Sudin serta menjalani pendampingan yang tentunya dilakukan oleh pendamping ahli. Dan tentunya seluruh kegiatan pelatihan dan pendampingan tersebut harus dapat dimonitor dengan baik. Oleh karena itu proses digitalisasi berbasis web untuk pendaftaran dan monitoring UKM di wilayah Kota Administrasi Jakarta Barat sangat diperlukan untuk membantu pengembangan UKM tersebut. Berdasarkan hasil uji coba aplikasi dan kuisioner yang diisi oleh pengguna di Suku dinas terkait, terbukti bahwa aplikasi dapat membantu sudin memonitor proses penyeleksian UKM, aplikasi juga dapat memberikan laporan yang informatif terkait pemberian modal kepada UKM, selain itu aplikasi juga dapat membantu sudin dalam membuat jadwal pelatihan yang akan diikuti pelaku UKM untuk meningkatkan kompetensi. Hal ini dibuktikan dengan jumlah responden yang menjawab setuju dan sangat setuju mencapai 86 %.
Actions (login required)
View Item |