FATIMAH, SYAFIRA NUR (2022) PENGARUH DUKUNGAN SOSIAL DAN HARGA DIRI TERHADAP MOTIVASI BERPRESTASI MAHASISWA FAKULTAS Y UNIVERSITAS X. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (375kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf Download (31kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (114kB) |
||
Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (114kB) |
||
Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (86kB) |
||
Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (156kB) |
||
Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (32kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (89kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (467kB) |
Abstract
College as the highest learning place for students on the educational path, prioritizes independence in learning. Student success is obtained through the efforts made by the students themselves. Achievement motivation is needed to support students in achieving the success they want. Social support and selfesteem are expected to help increase student motivation for academic. The purpose of this study was to determine the effect of social support and self-esteem on student motivation for academic. The number of samples in this study was 300 students who met the criteria of active psychology students at Mercu Buana University, Jakarta. The data in this study were obtained by distributing questionnaires from a scale modified by the author and pre-tested on 31 students; the Cronbach Alpha value on the achievement motivation scale was 0.808, the social support scale was 0.892, and the self-esteem scale was 0.943. The method used is a quantitative method with multiple regression analysis techniques. The results of the analysis, a significance value of 0.000 was obtained, which means that social support and self-esteem variables significantly influence achievement motivation variables. This shows that social support and self-esteem can increase students motivation for academic. Keywords: social support, self-esteem, achievement motivation Perguruan Tinggi sebagai tempat belajar tertinggi bagi mahasiswa dalam jalur pendidikan sangat mengedepankan kemandirian dalam belajar. Keberhasilan mahasiswa diperoleh dari usaha yang dilakukan oleh mahasiswa itu sendiri. Motivasi berprestasi sangat dibutuhkan untuk menunjang mahasiswa meraih kesuksesan yang dikehendakinya. Dukungan sosial dan harga diri diharapkan dapat membantu meningkatkan motivasi berprestasi mahasiswa. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh dukungan sosial dan harga diri terhadap motivasi berprestasi pada mahasiswa. Jumlah sampel dalam penelitian ini adalah 300 mahasiswa dengan kriteria mahasiswa psikologi aktif universitas mercu buana Jakarta. Data dalam penelitian ini diperoleh dengan menyebarkan kuesioner dari skala yang dimodifikasi penulis dan dilakukan uji coba terlebih dahulu pada 31 mahasiswa, kemudian didapatkan nilai Alpha Cronbach pada skala Motivasi Berprestasi sebesar 0,808 skala Dukungan Sosial sebesar 0,892 dan skala Harga Diri sebesar 0,943. Metode yang digunakan adalah metode kuantitatif dengan teknik analisis regresi berganda. Berdasarkan hasil analisis diperoleh nilai signifikansi sebesar 0,000 yang berarti variabel dukungan sosial dan harga diri secara signifikan berpengaruh terhadap variabel motivasi berprestasi. Hal ini menunjukan bahwa dukungan sosial dan harga diri dapat meningkatkan motivasi berprestasi mahasiswa. Kata kunci : dukungan sosial, harga diri, motivasi berprestasi
Actions (login required)
View Item |