DININGSIH, RETIKA RACHMAH (2020) PESAN MENJAGA LINGKUNGAN DARI SAMPAH PLASTIK DALAM IKLAN AQUA VERSI AQUA LIFE BIJAKBERPLASTIK DI TELEVISI (Analisis Semiotika Ferdinand De Sausure). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01. COVER.pdf Download (663kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02. BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (465kB) |
||
Text (BAB II)
03. BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (884kB) |
||
Text (BAB III)
04. BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (331kB) |
||
Text (BAB IV)
05. BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (871kB) |
||
Text (BAB V)
06. BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (210kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07. DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (479kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08. LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (462kB) |
Abstract
Advertising is one form of mass communication that seeks to construct events in society and the cultural value in them into a form based on certain themes, images and symbolic meanings. AQUA LIFE #BijakBerplastik, trying to move consumers to participate in the campaign that they launched since June 5, 2018 in connection with the reduction of plastic waste by using recycled plastic on Aqua packaging 100% recycled. In data analysis, the writer uses the Signifier system (markers) are meaningful sounds or streaks, while signified is a mental image or something concept from the Signifier proposed by Ferdinand De Saussure. The relationship between the physical presence of the sign or the mental concept of the sign is called signification. In other words, signification is an effort to give meaning to the world. The writer found several meaning constructions of AQUA LIFE #BijakBerplastik with 60 seconds duration. This ad not only invites consumers to contribute to continuing the good for the earth by reducing plastic waste but also reinforces the construction of its branding strategy which is : (1) Aqua's consistency in providing services and building customer loyalty; (2) Aqua's brand personality that is pure, committed and cares for the environment. Keywords: sign; advertisement; the semiotics of Ferdinand De Sausure; construction of meaning Iklan adalah salah satu bentuk komunikasi massa yang berupaya membangun peristiwa di masyarakat dan nilai budaya di dalamnya menjadi bentuk yang didasarkan pada tema, gambar, dan makna simbolis tertentu. AQUA LIFE #BijakBerplastik, berusaha menggerakkan konsumen untuk berpartisipasi dalam kampanye #BijakBerplastik sehubungan dengan pengurangan limbah plastik dengan menggunakan plastik daur ulang pada kemasan AQUA 100% daur ulang. Dalam analisis data, penulis menggunakan sistem Signifier (penanda) adalah bunyi atau coretan bermakna, sedangkan signified adalah gambar mental atau konsep sesuatu dari Signifier (penanda) yang dikemukakan oleh Ferdinand De Saussure. Hubungan antara keberadaan fisik tanda atau konsep mental tanda tersebut dinamakan signification. Dengan kata lain signification ada upaya memberi makna terhadap dunia. Penulis menemukan makna pesan AQUA LIFE #BijakBerplastik dengan durasi 60 detik. Iklan ini tidak hanya mengundang konsumen untuk berkontribusi meneruskan kebaikan bagi bumi dengan mengurangi limbah plastik tetapi juga memperkuat pembangunan strategi brandingnya yang tercermin adalah : (1) Konsistensi AQUA dalam memberikan layanan dan membangun loyalitas pelanggan; (2) Personal branding merek AQUA yang murni, berkomitmen dan peduli terhadap lingkungan. Kata kunci: penanda dan petanda; iklan; semiotika Ferdinand De Saussure; konstruksi makna
Actions (login required)
View Item |