SIREGAR, ADITYA PRANATA (2020) SOSIALISASI INDUSTRI 4.0 KEPADA SISWA KELAS XI SMKN 13 JAKARTA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (JURNAL MAHASISWA)
Jurnal Yudisium Jalur Kompre Aditya Pranata Siregar.pdf Restricted to Registered users only Download (672kB) |
Abstract
Unemployment for graduates of Vocational High Schools is the highest in Indonesia. This community service discusses vocational students about the understanding of the developing Industrial Revolution 4.0. And after that vocational students are oriented to be able to identify abilities, both soft skills, and hard skills needed in the industrial revolution 4.0. Understanding by vocational students of the concept and ability to identify the things needed in the Industrial Revolution 4.0 and will have implications for the readiness of skilled and innovative human resources in the workforce. The methods used are activities such as workshop socialization and question and answer. Based on the evaluation results obtained from vocational students through question and answer at the end of the session, students' understanding of the concept of the Industrial Revolution 4.0 has increased. In addition, students also know more about the things and needs that will develop in the industrial revolution 4.0 era after this research Keywords: Industrial revolution 4.0, ability, readiness, labor. Pengangguran lulusan SMK merupakan pengangguran tertinggi di Indonesia. Pengabdian masyarakat ini bertujuan mengedukasi siswa SMK mengenai pemahaman terhadap konsep Revolusi Industri 4.0 yang tengah berkembang. Setelah pemahaman diwujudkan, siswa SMK diorientasikan untuk dapat mengidentifikasi kemampuan, baik soft skill maupun hard skill yang dibutuhkan di era revolusi industri 4.0. Pemahaman oleh siswa SMK terhadap konsep dan kemampuan mengidentifikasi hal-hal yang dibutuhkan di era Revolusi Industri 4.0 akan berimplikasi pada kesiapan sumber daya manusia yang terampil dan inovatif dalam dunia tenaga kerja. Metode yang digunakan untuk mewujudkan tujuan ini berupa aktivitas seperti sosialisasi dan workshop, dan tanya jawab. Berdasarkan hasil evaluasi yang diperoleh dari siswa SMK melalui tanya jawab di akhir sesi, pemahaman siswa terhadap konsep Revolusi Industri 4.0 mengalami peningkatan. Selain itu, siswa juga lebih mengetahui hal-hal serta kebutuhan yang akan berkembang di era revolusi industri 4.0 setelah dilakukan penelitian ini. Kata kunci: revolusi industri 4.0, kemampuan, kesiapan, tenaga kerja.
Actions (login required)
View Item |