ABDUSSALAM, LUTFI (2020) RANCANG BANGUN CHASIS DUDUKAN TABUNG GAS UNTUK MOTOR BERBAHAN BAKAR GAS LPG. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
1.COVER.pdf Download (1MB) | Preview |
|
Text (BAB I)
09.Bab I.pdf Restricted to Registered users only Download (243kB) |
||
Text (BAB II)
10.Bab II.pdf Restricted to Registered users only Download (950kB) |
||
Text (BAB III)
11.Bab III.pdf Restricted to Registered users only Download (685kB) |
||
Text (BAB IV)
12.Bab IV.pdf Restricted to Registered users only Download (664kB) |
||
Text (BAB V)
13.BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (205kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
Daftar Pustaka-1.pdf Restricted to Registered users only Download (209kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
LAMPIRAN (1).pdf Restricted to Registered users only Download (503kB) |
Abstract
The design of the motor frame where to place the 3 kg LPG gas cylinder on the motor frame and the design of the converter kit to change the use of fuel oil (BBM) to Liquefied Petroleum Gas (LPG) in the injection system. Modification of motor fuel oil into LPG gas fuel can be done by adding several tools, namely: Electronic Control Unit (ECU) LPG, LPG Injectors, LPG Reducers, High Pressure Regulators. With natural gas (LPG) CO levels decreased from 0.46% to 0.35% at 2000 rpm, at 4000 rpm there was a decrease in CO levels from 1.72% to 1.56% and at 6000 rpm also decreased levels CO from 1.45% to 0.37%. With natural gas (LPG) HC levels decreased from 286ppm to 106ppm at 2000 rpm, at 4000 rpm there was a decrease in HC levels from 129 ppm to 93 ppm and at 6000 rpm 6000 also decreased HC levels from 119 ppm to 66 ppm. With natural gas (LPG) CO2 levels decreased from 6.4% to 5.6% at 2000 rpm, at 4000 rpm a decrease in CO2 levels from 7.7% to 7.5% and at 6000 rpm also decreased levels CO2 from 11.5% to 10.4%. With gas fuel (LPG) a decrease in NOx levels from 2.095 λ to 2.077 λ at rpm 2000, at rpm 4000 decreased levels of NOx from 1.561 λ to 1.329λ and at rpm 6000 also decreased levels of NOx from 1,201 λ to 1,043 λ. Keywords: Gas Fuel, LPG, Motor Modification, Energy Saving, Environmentally Friendly. Desain rangka motor dimana untuk menempatkan tabung gas LPG 3 Kg pada rangka motor dan perancangan Konverter kit untuk mengubah penggunaan Berbahan Bakar Minyak (BBM) menjadi Liquefied Petroleum Gas (LPG) pada sistem injeksi. Modifikasi motor bahan bakar minyak menjadi bahan bakar gas LPG dapat dilakukan dengan menambahkan beberapa alat yaitu: Electronic Control Unit (ECU) LPG, Injector LPG, LPG Reducer, Regulator High Pressure. Dengan bahan bakar gas (LPG) terjadi penurunan kadar CO dari 0,46% menjadi 0,35% pada rpm 2000, pada rpm 4000 terjadi penurunan kadar CO dari 1,72% menjadi 1,56% dan pada rpm 6000 juga terjadi penurunan kadar CO dari 1,45% menjadi 0,37%. Dengan bahan bakar gas (LPG) terjadi penurunan kadar HC dari 286ppm menjadi 106ppmpada rpm 2000, pada rpm 4000 terjadi penurunan kadar HC dari 129 ppm menjadi 93 ppm dan pada rpm 6000 juga terjadi penurunan kadar HC dari 119 ppm menjadi 66 ppm. Dengan bahan bakar gas (LPG) terjadi penurunan kadar CO2 dari 6,4% menjadi 5,6% pada rpm 2000, pada rpm 4000 terjadi penurunan kadar CO2 dari 7,7% menjadi 7,5% dan pada rpm 6000 juga terjadi penurunan kadar CO2 dari 11,5% menjadi 10,4%. Dengan bahan bakar gas (LPG) terjadi penurunan kadar NOx dari 2,095 λ menjadi 2,077 λ pada rpm 2000, pada rpm 4000 terjadi penurunan kadar NOx dari 1,561 λ menjadi 1,329λ dan pada rpm 6000 juga terjadi penurunan kadar NOx dari 1,201 λ menjadi 1,043 λ. Kata Kunci: Bahan Bakar Gas, LPG, Modifikasi Motor, Hemat Energi, Ramah Lingkungan.
Actions (login required)
View Item |