ALI, SYAIDINA (2020) SOSIALISASI DAN PENGENALAN BAHASA PEMROGRAMAN PYTHON KEPADA SISWA SMK KI HAJAR DEWANTORO DI KECAMATAN PINANG KOTA TANGERANG. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (JURNAL MAHASISWA)
jurnal 41516010080 Syaidina Ali (2).pdf Restricted to Registered users only Download (688kB) |
Abstract
This community service aims to provide insight into the basic knowledge of Python language programming at SMK Ki Hajar Dewantoro, provide insight into the importance of programming languages as a profession to improve programmers aimed at advancing the country of Indonesia, providing knowledge insights about the importance of increasing the quality and quantity of works specifically development work in the form of a program for students of SMK Ki Hajar Dewantoro. The service objective is TKJ Vocational School Ki Hajar Dewantoro Vocational School students. The problem was resolved in three stages of activities namely preparation, implementation and evaluation. Preparations are made by conducting a preliminary survey to see conditions in the field regarding the existence of a computer lab or not. Implementation is carried out by training, using the demonstration method of presentation techniques, followed by practice and training as a form of basic python programming workshops as a means of developing the quality of students. Evaluation of activities is carried out for each stage by collecting and concluding data from each stage of the activity. The results of the training activities indicate the level of success with an indication of the suitability of the material with the needs of SMK Ki Hajar Dewantoro students, the positive response from the participants. Key words: research, guidance, computer science, universitas mercu buana Pengabdian pada masyarakat ini bertujuan untuk memberikan wawasan pengetahuan tentang dasar pemrograman Bahasa python di SMK Ki Hajar Dewantoro, memberikan wawasan pengetahuan tentang pentingnya Bahasa pemrogramman sebagai profesi untuk meningkatkan programmer yang bertujuan untuk kemajuan negara Indonesia, memberikan wawasan pengetahuan tentang pentingnya peningkatan kualitas dan kuantitas karya khususnya karya pengembangan berbentuk program untuk siswa SMK Ki Hajar Dewantoro. Sasaran pengabdian adalah Siswa TKJ SMK Ki Hajar Dewantoro. Permasalahan diselesaikan dalam tiga tahapan kegiatan yaitu persiapan, pelaksanaan dan evaluasi. Persiapan dilakukan dengan melakukan survey pendahuluan untuk melihat kondisi di lapangan mengenai adanya lab komputer atau tidak. Pelaksanaan dilakukan dengan pelatihan, menggunakan metode demonstrasi yaitu dengan teknik presentasi, dilanjutkan dengan praktek dan latihan sebagai bentuk kegiatan workshop dasar pemrogramman python sebagai betuk pengembangan kualitas siswa. Evaluasi kegiatan dilakukan untuk masing-masing tahap dengan mengumpulkan dan menyimpulkan data dari masing-masing tahapan kegiatan. Hasil kegiatan pelatihan menunjukkan tingkat keberhasilan dengan indikasi adanya kesesuaian materi dengan kebutuhan siswa SMK Ki Hajar Dewantoro, adanya respon yang positif dari peserta. Kata kunci: penelitian, panduan, ilmu komputer, universitas mercu buana
Actions (login required)
View Item |