NINGTIYASARI, NOVIYANA PUSPITA (2019) PENGEMBANGAN APLIKASI MUSEUM ZOOLOGI MENGGUNAKAN QR CODE DAN AUGMENTED REALITY BERBASIS ANDROID. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (JURNAL MAHASISWA)
JURNAL YUDISIUM.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
Indonesia is one of the countries that has a lot of nature wealth, such as animal variety. This lies behind establishment of conservation facilities and information in the field of Zoology, is a Museum Zoologi located in Bogor. Museum Zoologi has some collection consisting of a variety of preserved animal and fossils. Every day, this museum have visitor who are students or children, who when they visiting the museum, they only see collections of objects in the museum without looking at the information media such as the computer and information media located in front of the display. To attract the attention of visitors to read information on each museum objects, a system that is able to present objects in museum is more interesting, in this case a 3D-based system is selected and the system build is based on Android. The function of the system is to be able to scan the QR Code to display Augmented Reality 3D object in the form of collection of objects in the museum. Key words: Android, Quick Response (QR) Code, Augmented Reality (AR) Indonesia termasuk Negara yang memiliki kekayaan alam yang banyak, salah satunya keanekaragaman fauna. Hal ini melatarbelakangi terbangunnya sarana konservasi dan informasi di bidang Zoologi, yaitu Museum Zoologi yang berlokasi di Kota Bogor. Museum Zoologi memiliki koleksi yang terdiri dari beraneka ragam fauna yang diawetkan dan fosil hewan. Museum Zoologi setiap harinya mempunyai pengunjung yang rata-rata merupakan pelajar ataupun anak kecil, yang pada saat mengunjungi museum hanya melihat koleksi benda dimuseum tanpa melihat media informasi yang ada seperti pada komputer yang disediakan dan media informasi yang terletak pada benda museum. Untuk menarik perhatian pengunjung membaca informasi di setiap benda museum, maka diperlukan sebuah sistem yang mampu menyajikan informasi benda-benda dimuseum dengan lebih menarik, dalam hal ini dipilih sistem berbasis 3D, dan sistem yang dibangun dibuat berbasiskan Android. Fungsi dari sistem yang disediakan adalah dapat memindai QR Code untuk menampilkan Augmented Reality objek 3D berbentuk koleksi benda dimuseum. Kata kunci: Android, Quick Response (QR) Code, Augmented Reality (AR)
Actions (login required)
View Item |