HARISUN, MUHAMMAD (2020) PENERAPAN METODE MARKER BASED TRACKING AUGMENTED REALITY PADA KATALOG TAS KOPER BERBASIS ANDROID. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (JURNAL MAHASISWA)
Laporan Yudisium .pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
The application of augmented reality technology has been widely used in various fields, one of them is advertising or marketing. This research aims to build an application for marketing activities by utilizing augmented reality technology accompanied by marker support to display 3D visualization of luggage products. This study uses the SDLC (Software Development Life Cycle) method with the ADDIE (Analysis Design Development Implementation Evaluate) model of the development process carried out using Unity and Vuforia. The results of this study are augmented reality applications that display 3-dimensional (3D) objects in the form of luggage along with features such as sound features, rotation features and zoom in and zoom out features that make the application interactive. The results of testing Black Box on the application to find out whether the software created is able to meet the processes that have been determined by the developer. Retrieval of research data using the application test experimental method. Experiments to obtain primary data in the form of test results based on predetermined parameters namely light intensity, occlusion, and the distance and angle of detection. This app valuation survey shows 71% positive responses from respondents leading to the excellent category. Key words: Augmented Reality, Android, Marker, Catalog. Penerapan teknologi augmented reality telah banyak digunakan dalam berbagai bidang salah satu contohnya yaitu bidang periklanan atau pemasaran. Penelitian ini bertujuan untuk membangun sebuah aplikasi untuk kegiatan pemasaran dengan memanfaatkan teknologi augmented reality yang disertai dukungan marker untuk menampilkan visualisasi secara 3D produk koper. Penelitian ini menggunakan metode SDLC (Software Development Life Cycle) dengan model ADDIE (Analysis Design Development Implementation Evaluate) proses pengembangan dilakukan dengan menggunakan Unity dan Vuforia. Hasil dari penelitian ini adalah aplikasi augmented reality yang menampilkan objek 3 dimensi (3D) yang berupa koper beserta dengan fitur-fitur didalamnya seperti fitur suara, fitur rotasi serta fitur zoom in dan zoom out yang membuat aplikasi menjadi interaktif. Hasil dari pengujian Black Box terhadap aplikasi untuk mengetahui apakah software yang dibuat mampu memenuhi proses-proses yang telah ditentukan oleh pengembang. Pengambilan data penelitian menggunakan metode percobaan uji aplikasi. Percobaan untuk memperoleh data primer berupa hasil pengujian berdasarkan parameter yang telah ditentukan yaitu intensitas cahaya, oklusi, serta jarak dan sudut pendeteksian. survei penilaian aplikasi ini menunjukkan 71% respon positif dari responden yang mengarah ke kategori sangat baik. Kata kunci: Augmented Reality, Android, Marker, Katalog.
Actions (login required)
View Item |