SIJABAT, NOVITA (2019) PENGENALAN TEKNOLOGI DAN PERANANNYA BAGI ANAK DI ERA DIGITAL. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (JURNAL MAHASISWA)
jurnal 41517110105 Novita.pdf Restricted to Registered users only Download (955kB) |
Abstract
The development of technology in the digital era is currently growing rapidly in the field of computer-based communication and information, where technology is the mainstay and the needs of the world community. This is due to the very rapid development in the field of telecommunication and computer technology, thus encouraging the world community to enter the era of fast-paced reform. As in the world of education, the concept of learning has also changed by using technology in learning. At this time, they can learn more flexibly, which is bias wherever and whenever with the internet. The target of the service is children at the Remaja Masa Depan Orphanage, Tebet, South Jakarta. Problems are solved in three stages of activities, namely preparation, implementation, and evaluation. Preparation is done by knowing the data from the children in the foundation to prepare the presentation modules that will be delivered to them, using the lecture method, namely by presentation techniques, followed by question and answer discussions and exercises as a form of workshop. The results of this training show the level of success with an indication of the conformity of the material to the needs of the Children of the Future Teen Foundation Orphanage, the positive response from the participants, and most of them very much like the questions and exercises given to them, namely training using learning applications . Key words: technology, pendidikan, learning, internet, digital era Perkembangan teknologi di era digital saat ini berkembang pesat di bidang komunikasi dan informasi yang berbasiskan komputer, dimana teknologi menjadi andalan dan kebutuhan masyarakat dunia. Hal ini disebabkan oleh perkembangan yang sangat pesat pada bidang teknologi telekomunikasi dan komputer sehingga mendorong masyarakat dunia memasuki era reformasi yang serba cepat. Seperti dalam dunia pendidikan, konsep pembelajaran juga sudah berubah dengan menggunakan teknologi di dalam pembelajarannya. Pada saat ini mereka dapat belajar lebih fleksibel, yaitu bias di mana pun dan kapanpun dengan adanya internet. Sasaran penelitian adalah anak-anak di Panti Asuhan Yayasan Remaja Masa Depan, Tebet Jakarta Selatan. Permasalahan diselesaikan dalam tiga tahapan kegiatan, yaitu persiapan, pelaksanaan, dan evaluasi. Persiapan dilakukan dengan mengetahui data-data dari anak di yayasan untuk mempersiapkan modul presentasi yang akan disampaikan kepada mereka, menggunakan metode ceramah yaitu dengan teknik presentasi, dilanjutkan dengan diskusi tanya jawab dan latihan sebagai bentuk workshop. Hasil kegiatan pelatihan ini menunjukkan tingkat keberhasilan dengan indikasi adanya kesesuain materi dengan kebutuhan anak-anak Panti Asuhan Yayasan Remaja Masa Depan, adanya respon yang positif dari peserta, dan sebagian besar sangat menyukai soal dan latihan yang diberikan kepada mereka, yaitu latihan dengan menggunakan aplikasi pembelajaran. Kata kunci: teknologi, pendidikan, pembelajaran, internet, era digital
Actions (login required)
View Item |