MAHMUDAH, SITI NUR (2019) OPTIMALISASI SISTEM NOTIFIKASI TAGIHAN ( INVOICE ) PADA PT. XYZ. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (JURNAL MAHASISWA)
41515110129.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
An invoice is a commercial document that contains billing information originating from sales transactions between service providers and customers. At PT. XYZ is still using a manual method to send invoices and due date payment to customers. With the current running system there are obstacles that impact in late delivery of invoices and delinquent payments. Delay in sending this invoice will have an impact on customer bill payments, thus resulting in temporary termination of services (isolates). Termination of services or isolation is done unilaterally without providing information to customers which impact in customers being disappointed with the services provided, and could trigger a reduction in the number of customers. In this study, a system was created that could send invoices and payment notifications before the due date or payment deadline. The application that will be designed is the optimization system of web-based telegram and email billing notification systems (invoices) using waterfall methods and linear searching algorithms. Sending invoice and due date payment notification (reminding letter) using e-mail and telegram, by advantage PHPMailer which is used to send certain information to customers. Sending e-mail automatically to customers, meanwhile for telegram by taking advantage of bot API telegram to send messages. With optimization of the invoice notification system, it is expected to minimize the delay in sending invoices and delinquent payments. Keywords : System, Notification, Invoice, Telegram, Email, Waterfall, Linear Searching Invoice adalah dokumen komersial yang berisi informasi penagihan yang berasal dari transaksi penjualan antara penyedia jasa dan pelanggan. Pada PT. XYZ saat ini masih menggunakan cara manual untuk mengirim invoice dan informasi tanggal jatuh tempo pembayaran kepada pelanggan. Dengan sistem yang berjalan saat ini terdapat kendala yang mengakibatkan terlambatnya pengiriman invoice dan tunggakan pembayaran. Keterlambatan pengiriman invoice ini akan berdampak pada pembayaran tagihan pelanggan, sehingga berdampak pada pemutusan layanan sementara (isolir). Pemutusan layanan atau isolir dilakukan secara sepihak tanpa memberikan informasi kepada pelanggan yang mengakibatkan pelanggan kecewa atas layanan yang diberikan, dan bisa menyebabkan pengurangan jumlah pelanggan. Pada penelitian ini, dibuat sebuah sistem yang dapat mengirimkan invoice dan notifikasi pembayaran sebelum tanggal jatuh tempo atau batas waktu pembayaran. Aplikasi yang akan dirancang adalah optimalisasi sistem notifikasi tagihan (invoice) menggunakan telegram dan email yang berbasis webapp dengan memanfaatkan metode waterfall dan algoritma linear searching. Pengiriman invoice dan notifikasi batas waktu pembayaran (reminding letter) menggunakan email dan telegram, dengan memanfaatkan PHPMailer yang digunakan untuk mengirimkan informasi tertentu terhadap pelanggan, pengiriman email secara otomatis kepada pelanggan, sedangkan untuk telegram dengan memanfaatkan bot API telegram untuk mengirimkan pesan. Dengan adanya optimalisasi sistem notifikasi tagihan (invoice) ini diharapkan dapat meminimalisir terjadinya keterlambatan pengiriman invoice dan tunggakan pembayaran. Kata kunci: Sistem, Notifikasi, Invoice, Telegram, Email, Waterfall, Linear Searching
Actions (login required)
View Item |