PRAYOGA, DESTA (2019) PEMANFAATAN TEKNOLOGI MULTIMEDIA INTERAKTIF SEBAGAI SARANA PENUNJANG EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN MATERI BANGUN RUANG. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (JURNAL MAHASISWA)
Jurnal Yudisium - Desta Prayoga 41514110021.pdf Restricted to Registered users only Download (874kB) |
Abstract
The introduction of mathematical geometry that has been taught in book media less effective because students are less able to understand the material conveyed by educators with conventional two-dimensional media. Augmented Reality presents a new breakthrough in real and virtual world integration, presenting virtual reality that complements what is in the real world. Integration of text and markers is designed through 4 scenarios, making marker frames where the camera will start scanning; in the marker there is an identity to scan objects to be displayed on the screen; the camera starts scanning; the object is identified, then display it on the screen. With the application of multimedia technology that produces interactive output, hope that educators can more easily presents mathematics learning material, especially geometry so students can more easily understand the learning material delivered. Key words: Augmented Reality, Geometry, Marker Based Tracking Pengenalan media bangun ruang matematika yang selama ini diajarkan dalam media buku kurang efektif dikarenakan peserta didik kurang mampu memahami materi yang disampaikan oleh pendidik dengan media konvensional dua dimensi. Augmented Reality menghadirkan terobosan baru dalam integrasi dunia nyata dan maya, menghadirkan realitas maya yang melengkapi apa yang ada di dunia nyata. Integrasi teks dan marker dilakukan melalui 4 skenario, 1) Pembuatan frame marker dimana kamera akan memulai proses pemindaian; 2) Dalam marker terdapat identitas guna memindai objek yang ditampilkan dalam layar; 3) Kamera memulai pemindaian; 4) Objek diidentifikasi, lalu ditampilkan dalam layar. Dengan diterapkannya teknologi multimedia yang menghasilkan output interaktif, diharapkan pendidik dapat lebih mudah menyampaikan materi pembelajaran matematika khususnya bangun ruang sehingga peserta didik dapat lebih mudah memahami materi yang disampaikan. Kata kunci: Augmented Reality, Bangun Ruang, Marker Based Tracking
Actions (login required)
View Item |