WIDOMINULYO, CHRISTIAN (2019) PEMBUATAN SUB SISTEM BILLING ADMINISTRASI PADA WEB PORTAL MANAGEMENT SYSTEM PT. SOLO JALA BUANA (SOLONET) SURAKARTA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (JURNAL MAHASISWA)
Jurnal_41516120074_Christian Widominulyo.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
The development of information technology in computer devices is now very sophisticated, but not the entire program or application in computer devices can help human activity so sometimes people should make a special application for people‘s special job. PT. Solo Jala Buana (Solonet) is one of the companies that concerns in Informatics Technology like provide the internet infrastructure and IT Training in Surakarta. In this company consist of some department, such as administration, accounting, technician and marketing department. The administration is in charge to manage the customer‘s billing of internet services and also make an invoice based on that billing. The content of customer‘s invoice is how much customer must pay for their internet services in every month. Nowadays, the administration makes the invoice by using Microsoft Excel, its make the work perform of administration not optimal and make some technical problem for the administration. The administrations often have difficult to make the customer‘s invoice because the due date of every customer‘s bill is different. So, its need more time to make the customer‘s invoice while Solonet have a lot of customer who must be billed in every month. This research is to build a sub of an information system to help the Solonet‘s administration in making of the customer‘s invoice, make the report of daily billing of the customer and other administration (income and expense cash flow). In the application that already builds in this research can showing us about the customer‘s billing daily, invoice generates automatically and sending the customer‘s invoice by email. Key words: administration, billing, invoice, system Perkembangan teknologi dalam sebuah perangkat komputer saat ini sudah dapat dikatakan canggih, tetapi tidak semua program atau aplikasi yang berjalan di dalam komputer dapat membantu kebutuhan dan pekerjaan manusia sehingga manusia terkadang harus membuat sebuah aplikasi khusus untuk sebuah tugas khusus.PT Solo Jala Buana (SoloNet) adalah sebuah perusahaan InformationTechnology yang bergerak dalam bidang penyedia jasa layanan Internet di Kota Surakarta yang terdiri dari beberapa unit kerja seperti administrasi, accounting, teknisi dan marketing. Unit kerja administrasi bertugas mengelola data billing langganan akses Internet customer dari jasa layanan akses Internet perusahaan.Unit kerja administrasi membuat sebuah billinginvoice yang berisi data billing langganan akses Internet yang harus dibayar oleh customer pada setiap bulannya. Proses pengelolaan data billing akses Internet yang dilakukan selama ini masih menggunakan aplikasi Microsoft Excel, dimana masih dirasa belum optimal oleh pihak perusahaan dan terdapat kendala-kendala teknis yang menghambat kinerja unit kerja administrasi. Unit kerja administrasi masih mengalami kesulitan dalam membuat dan mendata data billinginvoicecustomer setiap bulannya serta kesulitan menentukan tanggal billing setiap invoicecustomer karena tanggal billing untuk setiap customer berbeda-beda. Penelitian ini membuat sebuah sub sistem informasi untuk unit kerja administrasi yang dapat memudahkan kinerja unit kerja administrasi dalam pembuatan billinginvoicecustomer dan pembuatan rekapan laporan data billing harian customer serta dalam mengelola data administrasi perusahaan. Pada sub sistem informasi yang telah dibuat ini dapat menampilkan data billingcustomer per hari, fitur generateinvoice secara otomatis dari data billingcustomer serta fitur pengiriman invoice kepada customer melalui pesan email dengan memanfaatkan teknologi email blasting yang tidak membutuhkan tambahan biaya. Kata kunci: administrasi, billing, invoice, sistem
Actions (login required)
View Item |