RUJITO, BAYU (2020) OPTIMALISASI PENGARUH PENGGUNAAN PELUMAS SAE 5W-30 & SAE 10W-40 TERHADAP KECEPATAN PUTAR & TORSI MESIN BENSIN TOYOTA AVANZA 1300 CC. S1 thesis, Universitas Mercu Buana.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (349kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (61kB) |
||
Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (243kB) |
||
Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (276kB) |
||
Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (870kB) |
||
Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (48kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (57kB) |
Abstract
The lubricants have a several functions, such as a protective layer, cooling, anti-rust, vibration dampening, reducing of the friction coefficient, sealing and cleaning. In this research, the author will be doing test to the gasoline engine of Toyota Avanza 1300 CC with type K3-VE using lubricants which have a different viscosity or SAE (Society of Automotive Engineers), where the lubricants are SAE 5W-30 & SAE 10W-40. The tests using two lubricants which different in the viscosity were conducted to determine the performance of the Toyota Avanza 1300 CC gasoline engine, especially in terms of rotational speed (RPM) and the torque. From the tests which carried out, it is expected that the right lubricant to be used by the Toyota Avanza 1300 CC gasoline engine, either from the rotational speed (RPM) and the torque as well as the fuel which used for the engine. From the results of the tests which conducted to the both lubricants, at each test was produced a different amount of the torque and fuel consumption. Where, when test the engine using a lubricant with SAE 5W-30, this lubricant was producing a greater amount of torque when compared while testing using a lubricant with SAE 10W-40. However, in the terms of the fuel consumption, testing using a lubricant with SAE 10W-40 requires a less fuel when compared while testing using a lubricant with SAE 5W-30. Keywords: Gasoline engine, Lubricant, Rotation Speed (RPM), Torque. Pelumas memiliki beberapa fungsi yaitu sebagai lapisan pelindung, media pendingin, anti-karat, peredam getaran, memperkecil koefisien gesek, perapat dan pembersih. Dalam penelitian ini, penulis akan melakukan pengujian terhadap mesin bensin Toyota Avanza 1300 CC tipe K3-VE dengan menggunakan pelumas yang memiliki kekentalan atau SAE (Society of Automotive Engineers) yang berbeda, yaitu pelumas dengan SAE 5W-30 & SAE 10W-40. Pengujian menggunakan dua pelumas yang berbeda kekentalan ini dilakukan untuk mengetahui kinerja dari mesin bensin Toyota Avanza 1300 CC terutama dalam hal kecepatan putar serta torsinya. Dari pengujian yang dilakukan tersebut, diharapkan akan didapatkan pelumas yang tepat untuk digunakan oleh mesin bensin Toyota Avanza 1300 CC ini baik dilihat dari kecepatan putar maupun torsi serta pemakaian bahan bakar yang digunakan untuk mesin tersebut. Dari hasil pengujian yang telah dilakukan terhadap kedua pelumas, masing-masing pengujian menghasilkan jumlah torsi serta konsumsi bahan bakar yang berbeda. Dimana pengujian mesin menggunakan pelumas SAE 5W-30 menghasilkan jumlah torsi yang lebih besar bila dibandingkan dengan pengujian menggunakan pelumas SAE 10W-40. Akan tetapi dari sisi pemakaian bahan bakar, pengujian menggunakan pelumas SAE 10W-40 memerlukan bahan bakar yang lebih sedikit bila dibandingkan saat pengujian menggunakan pelumas SAE 5W-30. Kata Kunci: Mesin Bensin, Pelumas, Kecepatan Putar, Torsi.
Actions (login required)
View Item |