ARDIYANTO, DENI (2020) ANALISIS DESAIN FLOW FIELD PLATE KATODA TIPE PARALEL PADA PROTON EXCHANGE MEMBRANE FUEL CELL BERBASIS COMPUTATIONAL FLUID DYNAMICS. S1 thesis, Universitas Mercu Buana.
|
Text (HAL COVER)
1. COVER NEW.pdf Download (465kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
2. BAB I NEW.pdf Restricted to Registered users only Download (222kB) |
||
Text (BAB II)
3. BAB II NEW.pdf Restricted to Registered users only Download (642kB) |
||
Text (BAB III)
4. BAB III NEW.pdf Restricted to Registered users only Download (310kB) |
||
Text (BAB IV)
5. BAB IV NEW.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB V)
6. BAB V NEW.pdf Restricted to Registered users only Download (106kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
7. DAFTAR PUSTAKA NEW.pdf Restricted to Registered users only Download (207kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
8. LAMPIRAN ASISTENSI NEW.pdf Restricted to Registered users only Download (85kB) |
Abstract
Fuel cell technology is an environmentally friendly innovation, including automotive. In comparison, fuel oil emits carbon dioxide as a waste disposal which becomes air pollution. Performance of open cathode PEMFC type, is the development of PEMFC towards commercialization. The advantages of this system include being able to meet the needs of oxygen directly from the air with a natural convection system. However, because it is directly connected to air, operational conditions greatly affect the work system, such as the temperature according to the operation of PEMFC, the selection of membrane electrical assembly (MEA) membrane thickness and confusion of proton membrane conductivity are the most significant parameters that affect cell performance. This research aims to design a flow field plate (FFP) design on the cathode for a parallel model for the application of proton exchange membrane fuel cells (PEMFC). In this study variations in geometry differences in FFP to determine the effect of flow field plate design on flow velocity and pressure distribution were performed by computational fluid dynamics (CFD) analysis. The results of this simulation show that the velocity and pressure at which flows in the main channel on the FFP to the fuel cell system. For optimal design in FFP, it is done with two designs, it can be concluded that in the second design, this design can get better performance than the first design. Keyword: PEMFC, Flow field plate, paralel, 3D, CFD. Teknologi fuel cell merupakan inovasi yang ramah lingkungan, termasuk otomotif. Sebagai perbandingan, bahan bakar minyak mengeluarkan karbon dioksida sebagai limbah pembuangan yang menjadi polusi udara. Kinerja PEMFC tipe katoda terbuka atau open cathode, merupakan pengembangan PEMFC menuju komersialisasi. Kelebihan dari sistem ini antara lain mampu memenuhi kebutuhan oksigen langsung dari udara dengan sistem konveksi alami. Meskipun demikian, karena terhubung langsung dengan udara, kondisi operasional sangat mempengaruhi sistem kerja, seperti temperatur sesuai pengoperasian dari PEMFC, pemilihan membrane electrical assembly (MEA) konfesien konduktifitas proton membrane adalah parameter yang paling signifikan yang mempengaruhi kinerja sel. Pada penelitian ini bertujuan untuk merancang desain flow field plate (FFP) pada katoda untuk model paralel untuk aplikasi proton exchange membrane fuel cell (PEMFC). Pada penelitian ini di lakukan variasi perbedaan geometri pada FFP untuk mengetahui pengaruh desain flow field plate terhadap kecepatan aliran dan distribusi tekanan dilakukan dengan analisis computational fluid dynamics (CFD). Hasil simulasi ini menunjukan bahwa kecepatan dan tekanan pada yang mengalir pada saluran utama pada FFP terhadap sistem fuel cell. Untuk desain yang optimal pada FFP dilakukan dengan dua desain didapatkan kesimpulan dimana pada desain ke-dua, pada desain ini di dapat kinerja yang lebih baik dari pada desain yang pertama. Kata kunci: PEMFC, Flow field plate, paralel, 3D,CFD.
Actions (login required)
View Item |