JODY, JODY (2021) KOMPARASI ALGORITMA SUPPORT VECTOR MACHINE DAN NAIVE BAYES UNTUK ANALISA SENTIMEN KOMENTAR APLIKASI. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover - JODY JODY.pdf Download (1MB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 Bab 1 - JODY JODY.pdf Restricted to Registered users only Download (127kB) |
||
Text (BAB II)
03 Bab 2 - JODY JODY.pdf Restricted to Registered users only Download (48kB) |
||
Text (BAB III)
04 Bab 3 - JODY JODY.pdf Restricted to Registered users only Download (169kB) |
||
Text (BAB IV)
05 Bab 4 - JODY JODY.pdf Restricted to Registered users only Download (264kB) |
||
Text (BAB V)
06 Bab 5 - JODY JODY.pdf Restricted to Registered users only Download (307kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka - JODY JODY.pdf Restricted to Registered users only Download (86kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran - JODY JODY.pdf Restricted to Registered users only Download (711kB) |
Abstract
PT. Sinergi Digital Teknologi or often called Lenna.ai is a company engaged in the creation and development of applications based on artificial intelligence and multiplatform. An application in the marketplace will get comments or reviews from users. This comment or review serves to see the effectiveness of the features and weaknesses that the application has after its release. so that the application can be developed better. Currently, PT Sinergi Digital Teknologi sees that the comments or reviews provided by this marketplace cannot be processed optimally. Therefore, to obtain information and be able to draw more effective and targeted conclusions from user comments, sentiment analysis is needed as a system that works automatically in predicting sentiment. The data sample taken is the comment data taken from the Google Play API marketplace and the Apps Store related to the application that has been released by PT Sinergi Digital Teknologi and took 3 application samples, namely BNI Call, Lenna Virtual Assistant, and Tripa Smart as many as 1000 data. The data is divided into training data and test data, where the training data will be used to reference the accuracy of the test data. From the test results, it was found that the Support Vector Machine algorithm obtained an average accuracy of 98.53%. The comparison algorithm is Naïve Bayes, which is 96.23%. Keywords: Support Vector Machine, Naïve Bayes, Sentiment Analysis, Lenna, Comment. PT. Sinergi Digital Teknologi atau sering disebut Lenna.ai adalah perusahaan yang bergerak dalam pembuatan dan pengembangan aplikasi berbasis kecerdasan buatan dan multiplatform. Sebuah aplikasi yang ada di marketplace, akan mendapatkan komentar atau review dari pengguna. komentar atau review ini berfungsi untuk melihat keefektifan fitur dan kelemahan yang dimiliki aplikasi setelah dirilis. sehingga aplikasi tersebut bisa di kembangkan lebih baik. Saat ini PT Sinergi Digital Teknologi melihat bahwa komentar atau review yang disediakan oleh marketplace ini belum bisa diolah informasinya secara optimal. Maka dari itu, untuk mendapatkan informasi dan dapat menarik kesimpulan yang lebih efektif dan tepat sasaran dari komentar pengguna diperlukan analisa sentimen sebagai sistem yang bekerja secara otomatis dalam prediksi sentimen. Sampel data yang diambil merupakan data komentar yang diambil dari API marketplace Google Play dan Apps Store berkaitan dengan aplikasi yang telah dirilis PT Sinergi Digital Teknologi dan mengambil 3 sampel aplikasi yaitu BNI Call, Lenna Virtual Assistant dan Tripa Smart sebanyak 1000 data. Data dibagi menjadi data latih dan data uji, dimana data latih akan digunakan untuk acuan akurasi data uji. Dari hasil pengujian, didapatkan bahwa algoritma Support Vector Machine memperoleh akurasi rata-rata sebesar 98.53%. Adapun algoritma pembanding yaitu Naïve Bayes, yaitu sebesar 96.23%. Kata kunci: Support Vector Machine, Naïve Bayes, Analisa Sentimen, Lenna, Komentar
Actions (login required)
View Item |