DWI SAPUTRO, WAHYU (2020) MODIFIKASI PIPA KNALPOT DILENGKAPI DENGAN RESONATOR DAN VALVETRONIC UNTUK MENGETAHUI PENGARUH DARI TINGKAT KEBISINGAN DAN PERFORMA SEPEDA MOTOR SUZUKI SATRIA F. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (367kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (101kB) |
||
Text (BAB II)
03 BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (389kB) |
||
Text (BAB III)
04 BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB IV)
05 BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (604kB) |
||
Text (BAB V)
06 BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (44kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (50kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (635kB) |
Abstract
Modifying the exhaust pipe by adding a resonator as a sound dampening component, expected to reduce noise levels at high RPMs on motorcycles and add valvetronic to determine the effect of its performance on closed and open valve conditions. With the experimental research method, changes in a variable that will affect other variables to determine the cause and effect relationship that occurs, noise level testing with static collection and performance testing with a dynamometer. By adding a resonator to the exhaust pipe, the noise level decreased by 3 dBA at 2500 RPM from 86.2 dBA to 83 dBA closed valve condition, and its effect on the performance of the exhaust pipe with resonator closed valve condition decreased by 1 HP and 1.4 Nm, and the open valve condition decreased by 1.6 HP and 1.3 Nm, in the exhaust pipe without resonator closed valve condition decreased 0.2 HP and 0.2 Nm, and the open valve condition decreased 1.2 HP and 1.1 Nm. Compared to the closed valve condition, in the open valve condition several variables have an increase in performance. Keywords: Design, muffler, resonator, valvetronic, noise level, simulation, modification Memodifikasi pipa knalpot dengan menambahkan resonator sebagai komponen peredam suara diharapkan bisa mengurangi tingkat kebisingan di RPM tinggi pada sepeda motor dan menambahkan valvetronic untuk mengetahui pengaruh performanya pada kondisi katup tertutup dan terbuka. Dengan metode penelitian eksperimen perubahan suatu variabel yang akan berpengaruh pada variabel lainnya untuk mengetahui hubungan sebab dan akibat yang terjadi, pengambilan data tingkat kebisingan secara statis dan pengujian performa dengan alat dynamometer. Dengan menambahkan resonator pada pipa knalpot tingkat kebisingan mengalami penurunan sebesar 3,2 dBA di 2500 RPM dari 86,2 dBA menjadi 83 dBA pada kondisi katup tertutup, dan pengaruhnya pada performa pipa knalpot dilengkapi resonator katup tertutup turun 1 HP dan 1,4 Nm, dan katup terbuka turun 1,6 HP dan 1,3 Nm, pada pipa knalpot tanpa resonator katup tertutup turun 0,2 HP dan 0,2 Nm, dan katup terbuka turun 1,2 HP dan 1,1 Nm. Dibandingan katup tertutup, pada katup terbuka beberapa variabel mengalami peningkatan pada performa. Kata Kunci: Perancangan, knalpot, resonator, valvetronic, tingkat kebisingan, simulasi, modifikasi
Actions (login required)
View Item |