YUNINGTYAS, RIZKI (2020) PENGENDALIAN KUALITAS SEBAGAI UPAYA PENGURANGAN KECACATAN PENGIRIMAN PRODUK (Studi Kasus Pada Warehouse Marketplace Ecommerce PT. X). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
1. Cover.pdf Download (713kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
2. Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (356kB) |
||
Text (BAB II)
3. Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (701kB) |
||
Text (BAB III)
4. Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (426kB) |
||
Text (BAB IV)
5. Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (601kB) |
||
Text (BAB V)
6. Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (203kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
7. Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (260kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
8. Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (430kB) |
Abstract
PT X is a branch office engaged in the distributor of FMCG (Fast Moving Consumer Goods) products. In selling its products, the company forms Marketplace Ecommerce Warehouse which sells products through an online platform. This aims to break the distribution chain so that distributors can reach directly to consumers (Business to Consumer) and adjust to the trend of public buying products in online commerce. In the course of sales on the online platform, there are obstacles faced existence of shipping defects. This study was conducted to analyze delivery defects that occur with the six sigma approach and kaizen analysis. Six sigma which uses the DMAIC (Define, Measure, Analyze, Improve, Control) stage is used to calculate the sigma value and find out what factors cause shipping defects, as well as kaizen analysis to provide recommendations for improvements so as to reduce shipping defects made. After analyzing the cause of the defect in the delivery of goods due to the lack of accuracy of the workers in carrying out the checks, and the improvements made are by adding a check point. The results obtained by making improvements have increased in quality where in 2020 it has a DPMO value of 275 and a sigma value of 4.96 compared to 2019 which has a DPMO value of 398 with a sigma value of 4.85. Keywords: Six Sigma, DMAIC, Kaizen PT X merupakan kantor cabang yang bergerak dalam distributor produk FMCG (Fast Moving Consumer Goods). Dalam penjualannya produknya, perusahan membentuk Warehouse Marketplace Ecommerce yang melakukan penjualan produk melalui platform online. Hal ini bertujuan untuk memutus rantai distribusi sehingga dari distributor bisa menjangkau langsung ke konsumen (Business to Consumer) dan menyesuaikan dengan trend belanja masyarakat seiring berkembangnya teknologi. Dalam berjalannya penjualan di platform online terdapat kendala yang dihadapi yaitu adanya cacat pengiriman. Penelitian ini dilakukan untuk menganalisis cacat pengiriman yang terjadi dengan pendekatan six sigma dan analisis kaizen. Six sigma yang menggunakan tahapan DMAIC (Define, Measure, Analyze, Improve, Control) digunakan untuk menghitung nilai sigma dan mengetahui faktor-faktor apa saja yang menyebabkan terjadinya cacat pengiriman, serta analisis kaizen untuk memberikan rekomendasi perbaikan sehingga dapat mengurangi cacat pengiriman yang dilakukan. Setelah dilakukan analisis penyebab terjadinya kesalahan pengiriman barang dikarenakan kurangnya ketelitian pekerja dalam melakukan pengecekan, dan perbaikan yang dilakukan adalah dengan menambah titik pengecekan. Hasil yang didapatkan dengan melakukan perbaikan terjadi peningkatan kualitas dimana pada tahun 2020 mempunyai nilai DPMO 275 dan nilai sigma 4,96 dibandingkan pada tahun 2019 yang mempunyai nilai DPMO 398 dengan nilai sigma 4,85. Kata kunci : Six Sigma, DMAIC, Kaizen
Actions (login required)
View Item |