SARI, DEA HARUM (2017) IMPLEMENTASI PROGRAM ACARA SEOLLAL 2017 OLEH KOREAN CULTURAL CENTER DALAM MENGKOMUNIKASIKAN BUDAYA KOREA SELATAN DI INDONESIA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
cover.pdf Download (334kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
abstrak.pdf Download (149kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (173kB) |
||
Text (BAB II)
bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (367kB) |
||
Text (BAB III)
bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (204kB) |
||
Text (BAB IV)
bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (453kB) |
||
Text (BAB V)
bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (105kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
daftar pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
This thesis is discuss about "Implementation of Seollal 2017 Program By Korean Cultural Center In Communicating South Korean Culture In Indonesia". The problem identification in this thesis includes four components, How Planning, Implementation, What are the constraining factors in the implementation and why the reason of seollal 2017 event program in communicating the south korean culture in Indonesia. The purpose of this thesis is to get an appropriate description of the problem identification in this thesis. This thesis use qualitative methodology with descriptive case study method in this research. Data obtained by in-depth interview technique to key informant from public relations, planning and web admin of KCC Indonesia and also informant is South Korean culture enthusiast who also present in program implementation of seollal 2017 event in KCC, literature study and documentation study. The focus of research is on program implementation. Concepts of theory is Communication, Intercultural Communication, International Communication, Culture Diplomacy, Public Relations, PR Functions, PR Management, PR Process Management, Implementation. The results of the overall research on Implementation conducted by Public Relations Team, as well as Planning KCC in seollal 2017 program are planning which includes program plan, program objectives, program reasons, audience target, human resources, event rundown, media plan, and budget. The implementation still refers to the rundown set at the time of planning. Implementation refers to the concept of PR management is planning and implementation. In conclusion, Korean Cultural Center Indonesia implemented a cultural program in the 2017 seollal event to communicate South Korean culture in Indonesia has been good and effective, viewed from the presence of more visitors and beyond the capacity of the place provided, as well as opinions of visitors who are present in The 2017 event seollal shows their positive response and interest to visit the next KCC. Which is also aligned with the purpose of the Korean government in making public diplomacy through culture. Keywords: Implementation Program Seollal, Korean Cultural Center Indonesia, Culture Diplomacy Penelitian ini berjudul “Implementasi Program Acara Seollal 2017 Oleh Korean Cultural Center Dalam Mengkomunikasikan Budaya Korea Selatan Di Indonesia”. Identifikasi masalah dalam penelitian ini meliputi empat komponen yaitu Bagaimana Perencanaan, Pelaksanaan, Apa faktor penghambat dalam pelaksanaan dan mengapa alasan dibuatnya program acara seollal 2017 dalam mengkomunikasikan budaya korea selatan di Indonesia. Tujuan penelitian ini adalah mendapatkan gambaran yang sesuai dari identifikasi masalah dalam penelitian ini. Peneliti menggunakan metodologi kualitatif dengan metode studi kasus yang bersifat deskriptif dalam penelitian ini. Data diperoleh dengan teknik wawancara mendalam terhadap key informan dari public relations, planning dan web admin KCC Indonesia serta informan yaitu penggemar budaya korea selatan yang juga hadir dalam pelaksanaan program acara seollal 2017 di KCC, studi kepustakaan dan studi dokumentasi. Fokus penelitian ada pada Impelementasi program. Konsep teori yakni Komunikasi, Komunikasi AntarBudaya, Komunikasi Internasional, Diplomasi kebudayaan, Public Relations, Fungsi PR, Manajemen PR, Proses Manajemen PR, Implementasi. Hasil penelitian secara keseluruhan tentang Implementasi yang dilakukan Tim Public Relations, maupun Planning KCC dalam program seollal 2017 berupa Perencanaan yang meliputi rencana program, tujuan program, alasan program dibuat, sasaran khalayak, SDM, rundown acara, rencana media, dan budget. Pelaksanaan yang diterapkan tetap mengacu pada rundown yang ditetapkan pada saat perencanaan. Implementasi mengacu konsep manajemen PR yakni perencanaan dan pelaksanaan. Kesimpulan yang didapat, Korean Cultural Center Indonesia mengimplementasikan program kebudayaan yang diterapkan dalam acara seollal 2017 untuk mengkomunikasikan budaya korea selatan di Indonesia telah baik dan efektif, dilihat dari kehadiran pengunjung yang lebih banyak dan melebihi kapasitas tempat yang disediakan, serta pendapat dari pengunjung yang hadir dalam acara seollal 2017 tersebut menunjukan respon positif dan ketertarikan mereka untuk mengunjungi KCC selanjutnya.yang juga selaras dengan tujuan pemerintah korea dalam melakukan upaya diplomasi publik melalui kebudayaan. Kata Kunci: Implementasi Program Seollal, Korean Cultural Center Indonesia, Diplomasi Budaya
Actions (login required)
View Item |