%0 Thesis %9 S2 %A PRATAMA, RADITYA ANDRIAN %B Biro Perpustakaan %D 2025 %F umbprints:96728 %I Universitas Mercu Buana Jakarta %K Content Marketing, Brand Awareness, TikTok, By.U %P 120 %T AKTIVITAS PERENCANAAN CONTENT MARKETINGBY.U DALAM MEMBANGUN BRAND AWARENESS MELALUI TIKTOK %U http://repository.mercubuana.ac.id/96728/ %X This research is motivated by a phenomenon that has occurred over the past decade, namely Indonesia facing the industrial revolution 4.0. This phenomenon is marked by a shift from the real world to the virtual world, including in the business sector, as seen by the presence of by.U, a digital provider that offers innovation through digital-based applications. In an effort to build brand awareness, by.U carries out a Content Marketing strategy through Tiktok. In 2023, there was high interaction on the TikTok by.U account compared to the previous year, which made the TikTok by.U account superior to Telkomsel as its parent brand and Live on and Smartfren as its competitors. This study aims to find out in depth what the Content Marketing planning process is and how the planning is used by By.U in an effort to increase brand awareness through TikTok. This study uses eight stages of Content Marketing by Philip Kotler (2019) consisting of (1) Goal Setting Stage, (2) Target Audience Mapping Stage, (3) Target Market Mapping Stage, (4) Content Creation Stage, (5) Content Distribution Stage, (6) Content Strengthening Stage, (7) Evaluation Stage, and (8) Content Improvisation Stage. The paradigm used is post-positivistic with a qualitative approach and Case Study research method. Data collection techniques used in this study are interviews, documentation, recordings and online searches. Based on the research results, by.U has carried out eight stages of Content Marketing planning appropriately and ideally where by.U's goals are right, building brand awareness through a non-advertising approach for young audiences, following the engagement stages. At the target market mapping stage by.U is right with the Gen Z and Gen Alpha audiences and relevant marketing channels. The idea and content planning stage by.U is clear with relevant messages and appropriate platforms, The ideal content creation stage by.U, with relevant, informative, and entertaining content on TikTok, at the optimal content distribution stage by.U, utilizing TikTok for young audiences with interactive elements. In addition, at the content reinforcement stage by.U is ideal with KOL collaboration, interactive features, and hashtag challenges. At the content evaluation stage, by.U has done it right through TikTok analytics to adjust strategies and maintain relevance accompanied by data-based adjustment improvisation. Keywords: Content Marketing, Brand Awareness, TikTok, By.U Penelitian ini dilatarbelakangi oleh fenomena yang terjadi selama satu dekade terakhir, yakni Indonesia menghadapi revolusi industri 4.0. Fenomena ini ditandai dengan pergeseran dari dunia nyata ke dunia maya, termasuk dalam sektor bisnis, seperti yang terlihat dengan hadirnya by.U, provider digital yang menawarkan inovasi melalui aplikasi berbasis digital. Dalam upaya membangun brand awareness, by.U melakukan strategi Content Marketing melalui Tiktok. Pada tahun 2023, terjadi interaksi tinggi di akun Tiktok by.U dibandingkan tahun sebelumnya yang membuat akun TikTok by.U menjadi lebih unggul dibandingkan Telkomsel sebagai brand induknya maupun Live on dan Smartfren sebagai kompetitornya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui secara mendalam proses perencanaan Content Marketing apa saja dan bagaimana perencanaan tersebut digunakan oleh By.U dalam upaya meningkatkan brand awareness melalui TikTok. Penelitian ini menggunakan delapan tahap Content Marketing oleh Philip Kotler (2019) yang terdiri dari (1) Tahap Menetapkan tujuan, (2)Tahap Pemetaan Target Audiens, (3) Tahap Pemetaan Target Pasar, (4) Tahap Penciptaan Konten, (5) Tahap Distribusi Konten, (6) Tahap Penguatan Konten, (7) Tahap Evaluasi, dan (8) Tahap Improvisasi Konten. Paradigma yang digunakan adalah post-positivistik dengan pendekatan kualitatif dan metode penelitian Studi Kasus. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah wawancara, dokumentasi, rekaman dan penelusuran online. Berdasarkan hasil penelitian, by.U telah melakukan delapan tahapan perencanaan Content Marketing secara tepat dan ideal dimana tujuan by.U sudah tepat, membangun brand awareness melalui pendekatan non-iklan untuk audiens muda, mengikuti tahapan engagement. Pada tahap pemetaan target pasar by.U tepat dengan audiens Gen Z dan Gen Alpha serta saluran pemasaran relevan. Tahap ide dan perencanaan konten by.U jelas dengan pesan relevan dan platform yang sesuai, Tahap penciptaan konten by.U ideal, dengan konten yang relevan, informatif, dan menghibur di TikTok, pada tahap distribusi konten by.U optimal, memanfaatkan TikTok untuk audiens muda dengan elemen interaktif. Selain itu, pada tahap penguatan konten by.U ideal dengan kolaborasi KOL, fitur interaktif, dan tantangan hashtag. Pada tahap evaluasi konten, by.U sudah melakukan dengan tepat melalui analitik TikTok untuk menyesuaikan strategi dan menjaga relevansi yang disertai dengan improvisasi penyesuaian berbasis data. Kata Kunci : Content Marketing, Brand Awareness, TikTok, By.U